Alley, 2011
lightbox, 100x80x7 cm

reflective and darkening films on waterjet cut glass, mirror, LED strip/
reflexiós és sötétítő fólia vízsugárral vágott üvegen, tükör, LED szalag

Between a tree-shaped glass mounted with reflective and darkening films and a mirror there is a LED strip. The whole is built in a special wooden box. The mirror tunnel multiplies the image of the light-sources which produces a spatial effect. The object, through a picturial ambivalence, represents the contradictory relation of the industrial and consumer society to the nature. The object uses up those materials which have a more and more important role in the creation of the artificial surroundings (the separation of the inner space and the outside). The artificial surroundings detach people from their natural environment and make them independent from the annual and daily cycle (by the artificial lighting systems). The 'Alley' uses a technological metonymy and the metaphory of alley to represent the automatized artificiality of the contemporary urban surroundings./

A fa alakúra vágott, reflexiós és sötétítő fóliával kasírozott üveg és a tükör között LED szalag van. Mindez egy speciális fa dobozba van beépítve. A tüköralagút a fényforrások képét megsokszorozva téri mélységet hoz létre. Az objekt képi ambivalencián keresztül jeleníti meg az ipari, fogyasztói társadalmak természeti környezethez való ellentmondásos viszonyát. A mű azokat az anyagokat használja fel, amelyek egyre nagyobb szerepet játszanak a mai mesterséges környezetek kialakításában (a külső és a belső tér elválasztása). Az egyre komplexebb épített környezetek leválasztják az embert a természetes környezetről és függetlenítik a napi és az évszakos ciklusoktól (mesterséges világítási rendszerek). Az "Alley" egy technológiai metonímiával és a fasor metaforájával (az egyik legrégibb módja a természet geometrizálásának), jeleníti meg a mai városi környezet magába zárt, automatizált mesterségességét.